Det kan være lidt af en udfordring at regne ud, hvornår dækkene på bilen skal tjekkes. Mange glemmer fuldstændig at få kigget dækkene igennem, før de sætter sig ind bag rattet. Men det kan faktisk være ret så farligt at køre med slidte og gamle dæk, så er det vigtig, at du har styr på, hvornår det er tid til et skift.
Bildæk har ingen reelt udløbsdato, derfor er der ingen konkret regel for, hvornår de skal have en udskiftning. I denne artikel giver vi dig 3 indikatorer på, at det er tid til at få lave et dækskifte.
1. Når dækkets mønster er nedslidt
Alle dæk har et bestemt mønster, som er altafgørende for deres greb i vejen. Hvis disse mønstre er slidt ned, så kan bilen ikke gribe ordentlig fast i asfalten, hvilket kan få bilen til at skride.
Dækkets mønster skal være minimum 1,6 millimeter, hvis det er mindre end det, så er det et tegn på, at dækket skal skiftes. Når dækkets mønster er slidt ned til under 1,6 millimeter, så er dækkets greb betragtelig forringet, og dette kan potentielt være rigtig farlig. FDM anbefaler at dækmønsteret helst skal være 3 millimeter, men minimumskravet ligger altså på de 1,6 millimeter.
2. Når vejene bliver isglatte
Når man bor i et land som Danmark, så er det nødvendigt at have både vinterdæk og sommerdæk. Det skyldes at vinterdæk griber bedre fast i de isglatte veje. Så snart det begynder at blive minusgrader om natten, så er det en gode ide at få skiftet dækkene.
Sommerdæk skrider alt for let på frostglatte veje, og dette kan lede til ulykker. Du skal altså ikke spare et dækskifte væk, selvom det er en smule besværligt at skulle skifte dækkene et par gange om året. Nogle vælger at investere i et sæt helårsdæk, som kan fungere til alle årstiderne. Dog anbefaler vi, at du får skiftet dine dæk, så du er fuldkommen sikker i trafikken.
3. Når dækkene har kørt det maksimale antal af kilometer
En anden indikator på, hvornår dækkene skal skiftes er, hvor langt de har kørt. Undersøgelser med de mest slidstærke dæk viste, at bilen kunne køre op til 46.000 km, før det var slidt ned. Du kan altså godt forvente et dækskifte, hvis bilen har været ude på mange kilometers køretur.
Hvis du derimod bruger mindre slidstærke dæk, så skal de måske skiftes efter allerede 30.000 km. Det handler igen om at tjekke dækmønsteret og måle, hvor mange millimeter af aftryk, der er tilbage på dækket.
Så snart du er under de 1,6 millimeter, så skal bilen køres direkte på autoværksted for et dækskifte, så du igen kan køre sikkert på vejene.